Maja – 10 x vekst på seks måneder

Maja – 10 x vekst på seks måneder
Utfordring

Vil folk egentlig snakke med en lege på video?

Når Legevisitt først kom til oss som kunde hadde de en forretningsmodell som kombinerte video-konsultasjoner, hjemmebesøk og fysiske klinikker. Produktet var utrolig bra, men konkurrerte med aktører med dype lommer som satset på video-lege. I tillegg er de andre delene av forretningsmodellen tunge å skalere.

Spørsmålet vi stilte sammen med kunden var: vil folk egentlig snakke med en lege på video? Og kanskje enda viktigere: hvilke deler av helsen vår vil vi helst ikke “facetime” om?
Hvordan kan vi lage noe som skalerer, gjør tilgangen på helsetjenester enklere, og som ikke involverer video?

«Vi mener at det er langt på overtid at jenter får rask og enkel tilgang til prevensjon. Ved å bruke løsningene på Maja.no kan jenter raskt, enkelt og trygt få prevensjon uten å måtte svare på ubehagelige spørsmål på legens kontor.»
– Harald Dobloug, lege og daglig leder

Løsning

Maja.no på jenters egne premisser

Merkevare

Bort fra leger i frakk

Svaret ble utviklingen av Maja.no, hvor vi jobbet sammen med kunden på alt fra produktidé og forretningsmodell til identitet og posisjonering.

Etter å ha jobbet med både kundeundersøkelser og en intens merkevaresprint ble det tydelig for oss at vi skulle posisjonere Maja rundt språket og behovene til målgruppen – unge kvinner – og ikke sette leger i frakk i sentrum.

Det handlet ikke bare om å gjøre det enklere å få hjelp til prevensjon, klamydiatester og akne – vi skulle snakke om temaene på en måte målgruppen kunne kjenne seg igjen i.

Over 80% av unge kvinner kvier seg for å gå til legen for å få prevensjon. Maja løser det problemet.

Vi har i samarbeid med legene i Maja utviklet over 30 guides som gir målgruppen svar på de mest stilte spørsmålene om kvinnekroppen

Hver måned lanserer vi to forskjellige temaer som gir oss masse rom for å skape spennende innhold.

Nye kunder

Motivert trafikk, leger, UGC og produktanmeldelser

Hvis vi skulle være en del av samtalen om kvinnelig helse generelt og seksuell helse spesielt, var vi nødt til å komme med innhold som var relevant i kanalene hvor målgruppen vår befant seg.

Noe av det første vi gjorde når vi testet ut konseptet, var å se hvor mye motivert trafikk som fantes der ute. Vi så det var søkevolum på termer rundt prevensjon og kjønnssykdommer. Hypotesen vår var at dette var brukere som var ute etter å få hjelp.

Det viste seg å stemme. Vi har skalert opp kontoen for betalte søk kontinuerlig siden lansering (mer enn vi noensinne hadde regnet med), innenfor de ROAS-målene kunden har gitt oss, og har første posisjon på de fleste relevante sponsede søk. I tillegg ranker Maja topp 10 i de organiske resultatene for flere av våre viktigste søketermer, og med litt mer tid til trafikk og domene-autoritet vil vi krype enda høyere opp.

Vi utarbeidet alt fra “en guide om menstruasjonssykluser” til dybdeartikler om de “12 vanligste p-pille mytene” og “5 ikke så vanlige, men smittsomme kjønnssykdommer”. Artiklene blir lest på nettsiden, delt i våre egne kanaler og fungerer utmerket i betalt markedsføring mot kalde kunder i sosiale medier.

Egen YouTube-kanal

I tillegg produserte vi opp flere youtube-videoer med gründer og gryende folkelege Harald Dobloug, der han tok på seg oppgaven med å besvare spørsmålene du ikke vil stille fastlegen din. Og som alltid sørger vi for at Instagram lever gjennom flere poster, stories og utallige DMs hver eneste uke.

Teknologi

En litt annerledes e-handelsløsning

Denne løsningen skulle ikke selge fysiske varer, men veilede kunder frem til en anbefaling av riktig e-resept, som igjen skal gjennomgåes av leger før kjøpet gjennomføres og resepten kan hentes ut på et apotek.

Vi ønsket å få all kunde- og transaksjonsdata vi var vant til fra våre andre kunder, så vi bestemte oss for å lage en headless-hybrid av e-handelsplattformen Shopify og vår nye favoritt-CMS Sanity. I tillegg utviklet vi en hel proprietær løsning for digitale helseskjemaer, laget sammen med venn av huset Kim Ellefsen, som ble sømløst integrert med nettbutikken.

Den er forresten lynrask også.

Kundeverdi

Vi har hele veien jobbet med å hente inn anmeldelser fra kunder, vi vet at social proofing er noe av det viktigste en ny merkevare kan bruke for å overbevise nye kunder.
Med 4.9 i snitt fra nesten tusen kunder, så har anbefalingen fra andre blitt en viktig del av kommunikasjonen i kundereisen fra prospecting hele veien til konvertering på nettsiden.
I tillegg har vi også utviklet et verve- og referralprogram som lar kundene selv hente inn nye kunder via jungeltelegrafen – og en belønning.

resultat

Fra prospecting hele veien til konvertering på nettsiden.

Selskapet bak Maja, Legevisitt, er et oppstartsselskap med store vekstambisjoner. Derfor har topplinjevekst vært prioritet i oppstartsfasen.

Med en snittkurv på 300-350 kroner per bestilling, og en helt ukjent merkevare, har det vært fokus på å være synlig for målgruppen med hyppige og relevante budskap.

Vi nådde målene vi satt sammen med kunden, og i løpet av de første 6 månedene vokste vi Maja til over 500 bestillinger i uken.

10x

Fra februar til og med juli har Maja økt fra 50 til 500 kunder per uke.

4,8 av 5

Tjenesten har fått en gj. snittlig rating på 4,8 av 5 av over 900 fornøyde kunder.

3,4%

Nettbutikken hadde i perioden februar til juli en gjennomsnittlig konverteringsgrad på 3,4%.